Horeca, een branche waar we allemaal zo goed in thuis zijn, maar nauwelijks weten waar en hoe het allemaal begon. Blijf verder lezen om interessante inzichten te krijgen over de oorsprong ervan.

Een woord dat honderd betekenissen heeft

Van de oevers van de oceaan tot de toppen van de bergen, van de hoge en droge woestijnen tot de overvloed aan bossen en van de steden van de 21e eeuw tot de landelijke landschappen: reizen heeft voor ieder van ons een andere betekenis. Het lijkt bijna alsof we allemaal op zoek zijn naar iets betekenisvols. En in deze zoektocht om iets voor onszelf te vinden, voelen we ons thuis omringd door vreemden. Het maakt niet uit of we in een vijfsterrenresort verblijven of in een bescheiden Airbnb, ver weg van de bewoonde wereld, we voelen ons welkom en verzorgd en bouwen een eigen wereld op in een voor ons nieuwe omgeving.

Wat zorgt ervoor dat we ons voelen zoals we ons voelen? En wat draagt ​​bij aan de mooie herinneringen die ervoor zorgen dat we weer terug willen naar dezelfde plek?

Het antwoord luidt: ‘Gastvrijheid’. De term zelf is afgeleid van het Latijnse woord “hospes”, wat “gastheer” betekent, en het oude Franse woord “hospice”, wat betekent: zorgen voor de reizigers.

Een klein stukje geschiedenis

Gastvrijheid is zo oud als de oude steden en monumenten. Deze traditie loopt duizenden jaren terug in de tijd, toen vriendelijke lokale bewoners vermoeide vreemden bij hen thuis ontvingen. Vanwege het fragmentarische wegennet was reizen een hele klus en vaak moesten vreemdelingen in vreemde landen halverwege verschillende stops maken om uit te rusten en op te laden. Bij de plaatselijke bevolking kregen ze iets meer dan een bedje of een bankje in de hoek van een kamer. De meeste ervan waren particuliere woningen die tijdelijk onderdak boden aan vreemden.

Na verloop van tijd werd het onder medereizigers gebruikelijk om tijdens de lange en vaak lastige reizen een tussenstop te maken. Gasten verbleven in grote kamers en gedeelde ruimtes met medereizigers waar privacy onbestaande was.

De lokale bevolking kon hun cultuur en eetgewoonten delen met de reizigers, die op hun beurt hun eigen gebruiken en tradities deelden! In de loop van de tijd leidde deze culturele uitwisseling niet alleen tot toerisme, maar ook tot de ontwikkeling van verschillende keukens en veel moderne talen. Met de komst van geld werd gastvrijheid een van de eerste diensten waarvoor geld werd ingewisseld.

Bewijs van faciliteiten die gastvrijheid als service aanbieden dateren uit bijbelse tijden. De Grieken bouwden thermale baden ontworpen voor rust en herstel in dorpen, terwijl de Romeinen herenhuizen bouwden om reizigers onderdak te bieden.

Snel vooruit naar de middeleeuwen, herbergen werden enorm populair in het grootste deel van Europa. Les Trois Rois in Bazel, Zwitserland dateert bijvoorbeeld uit 1681 en werd gebouwd voor de adel. Maar niets kan de kroon afnemen van Nishiyama Onsen Keiunkan in Yamanashi, Japan. Dit hotel werd opgericht in 705 na Christus en is eigendom van maar liefst 52 generaties van dezelfde familie! Het hotel verwelkomt tot op de dag van vandaag nog steeds gasten.

Recente tijden

Met de ontwikkeling van belangrijke handelsroutes door heel Europa in de eerste helft van de 18e eeuw ontstond het idee van een accommodatie die uitsluitend werd gebouwd om toeristen te ontvangen. En daarmee gepaard ging de technologische vooruitgang die leidde tot een toestroom van buitenlanders naar de grote steden en het resulteerde in de opening van verschillende hotels. Maar de essentie van Hospitality blijft tot op heden hetzelfde. Een vreemdeling met open armen ontvangen en zich thuis laten voelen!