De receptie is het eerste contactpunt voor bezoekers en gasten, dit is dan ook de plek waar de eerste indruk gevormd wordt en deze indruk kan een blijvende impact hebben. Daarom is het van belang dat de persoon achter de receptie; de receptioniste een professionele en vriendelijke houding aanneemt. In deze blog “Efficiëntie en gastvrijheid: Hoe een ingehouden receptioniste de eerste indruk versterkt” vertellen we je hoe dat een positieve impact kan hebben op de algehele klantervaring.

De kunst van ingehoudenheid

Wanneer wij het woord “ingehouden” horen, denken we meestal aan een persoon die een terughoudende houding heeft en misschien zelfs rustig is. Dit komt ook in de buurt van wat we met een ingehouden receptioniste bedoelen. Een ingehouden receptioniste straalt een zekere rust en professionaliteit uit en deze ingehoudenheid wordt zelfs een kracht als het gaat om het vormgeven van de eerste indruk. Ondanks dat iemand als ingehouden wordt beschreven, kan hij/zij nog steeds een warme en gastvrije sfeer creëren. Hij/zij kan bezoekers op een vriendelijke toon begroeten, behulpzaam zijn en ze een welkom gevoel geven.

Ondanks de terughoudendheid van een receptioniste, kunnen de professionele efficiëntie en en gastvrijheid samenwerken om een goede eerste indruk te versterken. Dit is cruciaal, omdat de eerste interactie met een receptioniste vaak de toon zet voor het algehele gevoel en de professionaliteit binnen een organisatie.

Gastvrijheid in ingehoudenheid

Ondanks een ingetogen karakter weet een receptioniste hoe ze een hartelijke en uitnodigende sfeer kan creëren. Ze verwelkomst bezoekers met een warme glimlach, biedt hulpvaardigheid zonder opdringerig te zijn en zorgt ervoor dat iedere gast zich op zijn/haar gemak voelt. De gastvrijheid die ze uitstraalt, is delicaat, maar tastbaar en draagt bij aan een positieve en geruststellende ambiance.

Hoe herken je een goede receptioniste?

Een goede receptioniste speelt een belangrijke rol in het vormgeven van de eerste indruk van een organisatie en het bevorderen van een positieve interactie met gasten en bezoekers. Enkele kenmerken van een goede receptioniste zijn:

  1. Professionele uitstraling:
    Een verzorgde en professionele uitstraling zorgt voor een goede indruk, hieronder val onder andere gepaste kleding, verzorgd haar en een nette presentatie en een vriendelijke houding.

  2. Communicatief zeer vaardig:
    Goede communicatie is de sleutel, een goede receptioniste kan helder en beleefd communiceren, zowel mondeling als schriftelijk. De meeste receptionistes hebben een echte “telefoonstem” en daarnaast is het essentieel om ook correct via de mail te kunnen communiceren.

  3. Kennis van de organisatie:
    Als je ergens werkzaam bent verwachten ze in het bedrijf natuurlijk ook dat je de organisatie goed leert kennen. Een receptionist is het eerste aanspreekpunt voor gasten en het is dan ook van belang dat vooral deze persoon een goede kennis over de organisatie heeft.

  4. Betrouwbaar:
    Betrouwbaarheid vindt men een belangrijk punt. Een goede receptioniste is punctueel, volgt bepaald procedures, houdt zich aan de regels en kan worden vertrouwd om bepaalde taken zorgvuldig uit te voeren.

  5. Het vermogen om zich aan te passen:
    Ook een goed aanpassingsvermogen is bij deze baan belangrijk. Het werk is erg divers en flexibel, zo kom je met een hoop verschillende mensen in aanraking en is het van belang dat jij als receptioniste hierin kan inspelen. Je moet flexibel en effectief omgaan met onverwachte uitdagingen.

  6. Proactieve houding:
    Proactief anticiperen op de wensen en behoeften van bezoekers en soms zelfs collega’s is een must. Het is belangrijk dat je het initiatief neemt bij het oplossen van problemen.

  7. Professionaliteit:
    Hoffelijkheid en professionaliteit zijn twee onmisbare factoren, als receptioniste behandel je iedereen, ongeacht achtergrond, met respect en je handelt professioneel is meerdere situaties.

  8. Gastvrijheid:
    Gastevrijheid is één van de kernkwaliteiten. Een goede receptioniste begroet alle bezoekers met een vriendelijke glimlach en biedt hulp wanneer dit nodig is.

Werken als receptioniste met We Are Key

Ben jij een geboren receptioniste en wil je graag via ons, een leuke baan vinden? Bij We Are Key vinden wij het belangrijk dat jij groeit, en je talenten ontwikkelt. Daarnaast denken we graag met je mee als je toe bent aan een volgende stap in je loopbaan en proberen we je geschikte kansen te bieden. Ben jij benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen? Neem dan contact met ons op!

Bekijk ook: Receptioniste inhuren

Meld u aan voor de We Are Key nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in de horeca door u te abonneren op onze LinkedIn-nieuwsbrief, en ontdek topkandidaten die direct in uw hotel aan de slag kunnen!

Aanmelden