De receptie, ook wel bekend als receptie of receptie, wordt vaak het zenuwcentrum van het hotel genoemd. Maar waarom? Om je een interessanter perspectief op deze afdeling te geven, beschouw het als het brein van een octopus! Nee echt!

Een octopus vertegenwoordigt een eiland van mentale complexiteit en behoort tot een klasse van mariene weekdieren die “koppotigen” worden genoemd. Ze hebben een prominent hoofd en een stel armen, die hun eigen sensoren en controllers hebben. Elke arm kan zelfstandig en ook in combinatie met de rest werken om een ​​doel te bereiken.

Er is een constante interne coördinatie tussen elke arm en de centrale hersenen. Wat het onderhavige onderwerp betreft, kunnen we elke arm van een octopus vergelijken met een afzonderlijke afdeling van een hotel. Elke afdeling heeft een eigen afdelingshoofd en functioneert, net als de arm, zelfstandig. Al deze afdelingen zijn echter verbonden met een centraal zenuwcentrum “de hersenen”, namelijk de “Receptie”… Is het niet interessant?

Afdelingen als Housekeeping, Food & Beverage, Banquets & Events en Spa & Wellness zijn allemaal intern verbonden met de Receptie. Ze delen informatie met elkaar en de Front Desk Agent heeft op elk moment toegang tot alles wat er in de accommodatie gebeurt.

Wanneer u een hotel bezoekt, is de kans groot dat u een receptie tegenkomt nadat u door de hoofdingang binnenkomt. Het is een operationele en omzetgenererende afdeling en speelt daarom een ​​prominente rol in het functioneren van het hotel. Het is het gezicht van het hotel en het belangrijkste aanspreekpunt voor de gasten.

De receptie van een groot hotel wordt bemand door een heel leger medewerkers, die elk verantwoordelijk zijn voor een bepaalde functie binnen de afdeling.

De Front Office Manager – “FOM” staat bovenaan de hiërarchie, terwijl de “Receptionist” of “Front Desk Agent” de laagste rang is en vaak de plaats waar de meest prominente hoteliers ooit hun professionele reis in deze branche begonnen!

Dus, wat is er nodig om door te stromen en te werken op deze buitengewoon opwindende afdeling?

Een hotel zoekt naar verschillende kwaliteiten bij het aannemen van een functie bij de receptie. Naast dat je een gastvrij, warm en vriendelijk karakter hebt, moet je ook kunnen multitasken, lange dagen werken en met druk omgaan, terwijl je tegelijkertijd kalm blijft en het hoofd koel houdt!

Een kwaliteit die volgens mij ontzettend belangrijk is en zeer gewaardeerd wordt, is ‘Tactful Thinking’. Hoewel je het meestal nooit in de functiebeschrijvingen zult vinden, kun je, als je deze kwaliteit hebt, niet alleen overleven, maar ook gedijen in dit ‘zenuwcentrum’.

Tactvol denken kan worden omschreven als ‘het begrijpen van andere mensen en gevoelig zijn voor hun meningen, overtuigingen, ideeën en gevoelens’. Het betekent ook dat u snelle, realistische en haalbare beslissingen moet nemen, waarbij u de belangen van de gast en het hotel in gedachten houdt. Het is in wezen reageren op iemand met diplomatie en gratie.

Een Front Desk Agent moet een tactvolle denker zijn, waarbij hij/zij een gast met de grootst mogelijke professionaliteit en integriteit benadert. Deze kwaliteit helpt hem/haar ook bij onderhandelingen en het oplossen van conflicten, waarmee hij of zij op een bepaald moment in hun carrière waarschijnlijk te maken zal krijgen.

Tactvol denken is er één van

belangrijkste kwaliteit van een receptiepersoneel

Tegenwoordig zie je een Receptie vaak in andere sectoren dan de Horeca. De meeste winkelcentra of winkelcentra hebben een welkomstbalie die tevens als informatiepunt dient. Op dezelfde manier hebben banken en kantoren van verschillende multinationale bedrijven ook een receptie in hun lobby.

Hoewel iemand die in deze bedrijfstakken aan de receptie werkt verschillende werkverantwoordelijkheden heeft, is hun kernfunctie nog steeds hetzelfde: een aanspreekpunt zijn voor bezoekers en/of gasten en hen een warme en gastvrije service bieden.

Wil jij een boeiende carrière in dit vakgebied beginnen? Bekijk onze actuele vacatures en solliciteer vandaag nog!

Als u dit onderwerp interessant vond, kunt u onze sectie Blogs verkennen om nog veel meer interessante onderwerpen over de horeca en aanverwante sectoren te lezen.