Hoe kun je dit zelf bereiken?

In deze blog leer je meer over David in de vorm van een interview. Sinds hij is begonnen met werken bij We Are Key is hij gegroeid tot receptie manager. Hoe verliep dat groeiproces? En nog belangrijker… Hoe kun jij groeien binnen je bedrijf of misschien wel binnen We Are Key in de toekomst? 

Lees hieronder het interview met David (28 years).

#01 – Hoe heb je We Are Key leren kennen? 

“Ik zag een advertentie van We Are Key op Facebook. Toen heb ik contact opgenomen via het contactformulier op de website.”

#02 – Hoe lang werk je al via We Are Key? 

“Ik werk nu ruim een jaar bij We Are Key.”

#03 – Waar werk je precies?

“Ik heb in veel verschillende hotels gewerkt, namelijk acht verschillende. Maar op dit moment werk ik in één hotel, Hotel Delphi in Amsterdam-Zuid.”

#04 – Met welke functie ben je begonnen toen je begon met werken via We Are Key?

“Ik ben negen maanden geleden begonnen als nachtreceptionist. Ik vond de functie leuk, omdat ik ‘s nachts sowieso niet veel sliep, dus ik kon dit perfect combineren met een baan in de nacht.”

#05 – Ben je al gegroeid binnen het bedrijf? Zo ja, welke positie heb je nu? 

“Ik ben gegroeid binnen We Are Key. Ik ging van nachtreceptionist naar dag receptionist. Nu ben ik receptie manager.” 

#06 – Hoe ziet dat groeiproces eruit? 

“Ik kreeg een socialer leven in Nederland en daarom heb ik aan We Are Key aangegeven dat ik ‘s nachts niet meer wilde werken. Ik kreeg de functie dag receptionist in plaats van nachtreceptionist. Inmiddels heb ik net alle trainingen afgerond die ik via Key heb gevolgd om receptie manager te worden. Dit waren in totaal acht trainingen die ik in acht weken achter elkaar volgde. Ik had al veel kennis over de receptietaken, omdat ik de hotelschool in Nederland heb afgerond en mijn ouders een hotel in Afrika runnen waar ik vandaan kom. Ik ben dus opgegroeid in het hotelleven.”

#07 – Wat wil je nog meer bereiken in de toekomst? 

“Naast mijn baan als receptie manager heb ik andere bedrijven in Lagos in Afrika waar ik vandaan kom. Ik ben momenteel met een vriend bezig om een ander nieuw bedrijf te starten, namelijk mobiele supermarkten zoals Zapp en Gorillas, maar dan in dit geval in Afrika. Ik hoop dat het werkt en goed zal gaan.”

#08 – Wat motiveert je om dit werk te doen? 

“Ik ben opgegroeid in de horeca dus ik voel me helemaal thuis in deze positie. Ik vind het heerlijk als mensen zich thuis voelen en als mensen met een fijn en veilig gevoel naar huis gaan. Ik word er super blij van als er goede reviews worden geplaatst en gasten hun verblijf daadwerkelijk aanbevelen aan kennissen en/of vrienden.”

En nu meer over hoe jij kunt groeien

Effectief leiderschap is essentieel als je wilt doorgroeien naar een hogere positie. Bij effectief leiderschap horen eigenschappen. Als je de volgende zeven kenmerken hebt, heb je zeker potentie om te groeien en een effectieve leider te zijn!

#01 – Wees proactief 

Proactief zijn is meer dan initiatief nemen. Het betekent dat je verantwoordelijk bent voor je eigen leven. Ons gedrag hangt af van onze beslissingen, niet van onze omstandigheden. We kunnen gevoelens ondergeschikt maken aan waarden. We kunnen iets bewerkstelligen en we zijn er verantwoordelijk voor. 

Reactieve mensen ontslaan zichzelf graag van elke verantwoordelijkheid. De gedachte dat een probleem niet bij onszelf ligt, dat is het probleem. Als je dat denkt, dan laat je iets waar je geen invloed op hebt (iets buiten jou) grip op je krijgen. De proactieve aanpak staat voor een verandering van binnenuit. 

Dus wat is het verschil tussen reactieve taal en proactieve taal?

Reactief: 😞Proactief: 😃
Ik kan er niets aan doen.Zo ben ik nu eenmaal.Ik heb dit of dat nodig.Was ik maar…Ik kan het ook anders doen. Ik zal eens kijken of er alternatieven zijn.  Ik bepaal zelf mijn gevoels. Ik kan kiezen.  

#02 – Begin met het einde in gedachten 

Net zoals je wilt dat mensen aan het einde van je leven op je terugkijken, moet je nu gaan leven. Leef met een duidelijk einddoel zodat je beter begrijpt waar je nu staat en je stappen in de goede richting kunt zetten. 

Actief zijn is iets anders dan effectief zijn. Je kunt hard werken om hoger op de sociale ladder te komen en dan aan het einde van je leven ontdekken dat de ladder tegen de verkeerde muur staat. 

Het schrijven van een persoonlijke missie is een van de meest effectieve manieren om aan de slag te gaan. Daarin schrijf je wie je wilt zijn en wat je wilt doen. Het gaat om de waarden en principes die daarbij horen. 

“Je kunt hard werken om hoger op de sociale ladder te komen om er aan het einde van je leven achter te komen dat de ladder tegen de verkeerde muur staat.”

#03 – Belangrijke dingen eerst

Deze eigenschap is het praktische resultaat van eigenschappen 1 en 2. Je zou het zo kunnen zien: 

  • Eigenschap 1 zegt: “Jij bent de schepper, jij bent de baas.”
  • Eigenschap 2 is de eerste creatie, in je hoofd.
  • Eigenschap 3 is de tweede creatie, het materiële effect van eigenschappen 1 en 2. 

Prioriteiten stellen is niet eenvoudig. Elke dag worden leiders geconfronteerd met een veelheid aan informatie en gebeurtenissen die ze moeten verwerken. Het is niet mogelijk om op alles te letten, of om aan alles evenveel aandacht te besteden. Om effectief te zijn, moeten er keuzes gemaakt worden. Je stelt jezelf altijd twee vragen:

  1. Is het belangrijk?
  2. Is het dringend? 

#04 – Denk in termen van win-win

Deze eigenschap gaat over win-win denken. Hiervoor moet je een beroep doen op de unieke menselijke kwaliteiten van zelfbewustzijn, verbeelding, geweten en onafhankelijke wil. Je moet bereid zijn om van elkaar te leren, elkaar te beïnvloeden en iets voor elkaar over te hebben. Daarom kun je deze eigenschap alleen verwerven op basis van de principes van interpersoonlijk leiderschap. Dit vraagt om visie, initiatief, zekerheid, begeleiding, wijsheid en kracht. 

#05 – Eerst begrijpen, dan begrepen worden

Normaal gesproken proberen we eerst begrepen te worden. de meeste mensen luisteren niet om te begrijpen, maar om te kunnen antwoorden. Ze spreken zelf of bereiden zich erop voor. Ze filteren alles door hun eigen paradigma’s en lezen hun autobiografie in het verhaal van iemand anders. 

Met empathisch luisteren bedoeld Covey niet actief of reflectief luisteren. Hij schrijft hierover: “In de praktijk komt dat neer op herhalen.” Met empatisch luisteren bedoelt hij luisteren met de intentie om de ander te begrijpen. Je plaatst jezelf in de ander, je kijkt naar de wereld als de ander en je begrijpt wat de ander voelt.

#06 – Synergie

Als jij en de mensen met wie je werkt alle kenmerken/competenties beheersen, dan ontstaat er een hogere vorm van samenwerking. Met gewoon samenwerken heb je één persoon en nog één persoon, dat zijn 2 delen samen. In synergie is de interactie tussen de mensen ook een onderdeel op zich; 1+1=3. Door niet te onderhandelen tot er een compromis is gevonden, ontstaan nieuwe inzichten met nieuwe en betere oplossingen. ‘Boven jezelf uitstijgen’, waardoor het team door samenwerking innoveert. Dit voorkomt dat één leider in een team de route bepaalt. Die weg is nooit effectief. 

#07 – Houd de zaag scherp 

Covey gebruikt hiervoor een anekdote:

“In het bos is een boswachter aan het zagen. Hij zaagt zichzelf slaperig. “Hoe lang werk je al?” vraag ja. “Meer dan vijf uur”, antwoordt hij. “En ik ben er kapot van. Dit is superzwaar!’. “Maar… waarom stop je niet om de zaag weer te slijpen?”, vraag je je af. ‘Dan gaat het een stuk sneller.’ De boswachter antwoordt: ‘Daar heb ik geen tijd voor, ik moet nog veel te veel zagen…”

Het scherp houden van de zaag heeft betrekking op het onderhoud en de verbetering van het beste instrument dat je hebt: jezelf. Dit omvat onderhoud op 4 dimensies: 

  1. Fysiek: beweging, voeding, stress management. 
  2. Spiritueel: streven naar duidelijke waarden, betrokkenheid, studie, meditatie. 
  3. Geestelijk: lezen, visualiseren, plannen, schrijven. 
  4. Sociaal-emotioneel: dienstbaarheid, empathie, synergie, innerlijke veiligheid. 

Zijn bovenstaande eigenschappen de definitief van wie jij bent? Dan heb je zeker potentie!

Succes!

Misschien vind je dit ook leuk

Hospitality

EU-reistrends voor 2021 met focus op de Nederlandse toeristenmarkt

In this blog post I will talk about what the tourism sector might look like in the months and what are the expectations in terms of business growth for the Hospitality & Tourism industry for the year 2021.

Lees meer

Hospitality

EU-reistrends voor 2021 met focus op de Nederlandse toeristenmarkt

Hospitality

Is digitaal de weg vooruit voor de horeca?

Hospitality has always been guest centric; hence, human touch is a of vital importance. However, interventions through machines “digitally” can greatly increase the loyalty, likeability and trust factor that a guest has on your business. They present opportunities for easy, transparent and smooth operations.

Lees meer

Hospitality

Is digitaal de weg vooruit voor de horeca?

Hospitality

Efficiëntie en gastvrijheid: Hoe een ingehouden receptioniste de eerste indruk versterkt

De receptie is het eerste contactpunt voor bezoekers en gasten, dit is dan ook de plek waar de eerste indruk gevormd wordt en deze indruk kan een blijvende impact hebben. Daarom is het van belang dat de persoon achter de receptie; de receptioniste een professionele en vriendelijke houding aanneemt. In deze blog “Efficiëntie en gastvrijheid: Hoe een ingehouden receptioniste de eerste indruk versterkt” vertellen we je hoe dat een positieve impact kan hebben op de algehele klantervaring.

Lees meer

Hospitality

Efficiëntie en gastvrijheid: Hoe een ingehouden receptioniste de eerste indruk versterkt