Gebaseerd op mijn eigen persoonlijke ervaring en de tijd die ik in India, het Midden-Oosten en Europa heb doorgebracht, heb ik mensen van over de hele wereld ontmoet. Voor mij heeft ieder mens zijn eigen verhaal, zijn eigen cultuur en zijn eigen idee van gastvrijheid!

Onze planeet is een smeltkroes van verschillende culturen en talloze tradities, die allemaal van elkaar verschillen. Het kan een leven lang duren om ze allemaal te ervaren! Het beste wat we kunnen doen is zoveel mogelijk leren voordat we iemand uit een andere cultuur bezoeken of gaan ontvangen.

Een groot aantal culturen

Culturele verschillen kunnen behoorlijk vermakelijk en tegelijkertijd frustrerend zijn. Het is terecht uitgelegd door Sarah A. Lanier in haar boek Foreign to Familiar. Sarah heeft in veel landen gewoond en gewerkt en verschillende culturen uit de eerste hand ervaren. Volgens haar inzicht kunnen verschillende culturele kenmerken in twee categorieën worden verdeeld: warme cultuur en koude cultuur. Ik zou dit boek aan iedereen die in de horeca werkt aanraden, omdat het heel belangrijk is om te identificeren uit welke cultuur een gast komt, zodat je je dienstverlening hierop kunt afstemmen!

Wat zijn ‘hete’ of ‘koude’ culturen?

Het belangrijkste verschil volgens Lanier is dat mensen uit een warme cultuur relaties waarderen, de band die ze opbouwen; terwijl mensen uit de koude cultuur efficiëntie waarderen. De fundamentele verklaring voor deze culturele kenmerken kan liggen in het weer en de economie over de hele wereld. Bij warmere weersomstandigheden leefden mensen van het land en waren ze onderling afhankelijk van elkaars behoeften. In gebieden met koelere klimatologische omstandigheden ontwikkelden mensen een meer taakgerichte en onafhankelijke aanpak.

Tot de populaire culturen behoren mensen uit Azië, het Midden-Oosten, Afrika, de Middellandse Zee, eilandbewoners in de Stille Oceaan, Oost-Europeanen, het zuiden van de VS en Zuid- en Midden-Amerikanen.

Koude culturen omvatten mensen uit het noorden van de VS en Canada, Zwitserland en landen ten noorden van Zwitserland, blanken uit Nieuw-Zeeland, Australiërs, Zuid-Afrikanen en gebieden die grotendeels door Europeanen worden bewoond.

Op dit punt kan het leuk zijn om te noteren tot welke cultuur u behoort en hoe u mensen uit een andere cultuur dan de uwe kunt behandelen.

De belangrijkste verschillen tussen mensen uit warme en koude culturen

Relatie versus taakoriëntatie

Mensen uit de Hot-cultuur zijn relatiegericht en bouwen hun leven rond anderen. Voor hen hebben efficiëntie en tijd geen prioriteit. Terwijl mensen uit de koude cultuur efficiëntie en tijd hoge prioriteit geven.

Identiteit

Hete culturen zijn groepsgericht, terwijl koude culturen meer individualistisch zijn. In een hete cultuur kan iemand zijn/haar identiteit vinden in een groepsomgeving, waar zijn of haar gedrag een weerslag heeft op de hele groep. Integendeel, mensen uit de koude cultuur hebben hun eigen identiteit. Ze zijn onafhankelijk en leden van een groep hebben de neiging om input en aanwijzingen te geven aan hun teamleider.

Persoonlijke grens

Hete culturen zijn inclusief. Individuen uit dergelijke culturen worden betrokken bij de maaltijden en andere activiteiten van de groep. Koude culturen geven de voorkeur aan relationele grenzen die worden gesteld en gehandhaafd.

Gastvrijheid

Voor mensen uit de warme cultuur is gastvrijheid spontaan, terwijl gastvrijheid serieus en gepland is voor mensen uit de koude cultuur. In warme culturen zorgt de gastheer voor alles. In koude culturen wordt daarentegen van gasten verwacht dat ze betalen, tenzij de gastheer dit aanbiedt.

Tijdsbeheer

Mensen uit Hot Culture zijn evenementgericht, spontaan en flexibel in hun benadering van het leven. Terwijl tijd een kostbaar goed is voor de koude cultuur. Ze houden van efficiëntie en structuur in hun aanpak.

Dus, wat is de ophef?

Helemaal niets! Wat mij verbaast is de schoonheid en complexiteit van verschillende culturen en gastvrijheidstradities die met elkaar verweven zijn en een grotere cultuur vormen. De Aziatische gastvrijheid heeft bijvoorbeeld een reputatie opgebouwd van uitmuntendheid in de kwaliteit van de dienstverlening (immateriële ervaring) die aan de gast wordt aangeboden. Mensen uit Azië zouden een sterke culturele opleiding hebben genoten met betrekking tot ‘vriendelijkheid’ en ‘geven’. Ongeacht hun verschillende culturele achtergrond en gastvrijheidstradities, u krijgt gegarandeerd een warme en vriendelijke service!

Maar wat is Aziatische gastvrijheid precies? Het kan niet in één enkele context worden beschreven. Het hangt af van welk deel van Azië je bezoekt en misschien heb je een heel andere ervaring. Maar het omvat enkele belangrijke aspecten uit Zuidoost-Azië (Thailand, Indonesië, Maleisië), het Indiase subcontinent (India, Pakistan, Bhutan, Nepal, Sri Lanka, Bangladesh), Oost-Azië (China, Zuid-Korea, Japan) en West-Azië ( de landen van het Midden-Oosten). Een combinatie van al deze culturen geeft je een glimp van “Aziatische” gastvrijheid!

Integendeel, westerse gastvrijheid gaat meer over de tastbare ervaring, d.w.z. de kwaliteit van de faciliteiten, de grootheid van de aangeboden kamers of voorzieningen, grandeur, uitzonderlijk eten enz. Ook hier is er een verschil tussen de gastvrijheid die in de VS wordt aangeboden en die aangeboden in het Westen. Europa. In West-Europa zijn horecagelegenheden meer gericht op etiquette en het bieden van een verfijnde service. Het impliceert tot op zekere hoogte ook een op behoeften gebaseerde aanpak, waarbij kamers en faciliteiten intuïtief worden ontworpen en op sommige plaatsen een minimalistische stijl hebben, zoals in de Scandinavische landen. Terwijl in de VS horecabedrijven er alles aan doen om hun gasten tevreden te stellen. Ze bieden enkele van de meest extravagante opties op het gebied van accommodatie en dineren.

Echte Gastvrijheid is wat je thuis ervaart

Ik geloof dat echte gastvrijheid thuis wordt ervaren – of het nu van jezelf is of van iemand anders. Ik ben erg trots op mijn cultuur en ik herinner me nog steeds mijn kindertijd toen ik verhalen van mijn grootouders hoorde. Een deel van de eer gaat naar hen omdat ze mij zo geïntrigeerd hebben gemaakt over het ervaren van verschillende culturen!

Ik geloof ook dat de service/gastvrijheid die je ervaart in een sterrenhotel erg zakelijk is en niet echt resoneert met de lokale cultuur. De dienstverlening is breed, uit het hoofd en volgens het boekje. Ze proberen een deel van de lokale gebruiken op te nemen en te combineren met hun eigen merknormen, wat voor mij de hele ervaring verwatert! De ware geest van gastvrijheid ontstaat als u bij uw gastheer verblijft of een accommodatie vindt die werkelijk zo’n ervaring biedt, zonder overdrijving of verwatering van de gebruiken.

Laatste gedachten

Ieder land en iedere burger is trots op zijn eigen gastvrijheidscultuur – waarmee hij is geboren en waar hij momenteel in leeft! Geniet van het verkennen en laat me je mening weten als je geweldige gastvrijheid hebt ervaren tijdens een van je recente reisuitstapjes!