Gastvrijheid en veiligheid

Per jaar worden er miljoenen hotelovernachtingen geboekt in onze hoofdstad. Hotels bieden gastvrijheid en veiligheid. Helaas wordt er van deze gastvrijheid ook misbruik gemaakt in de vorm van illegale prostitutie en mensenhandel. Misdrijven die zeer ernstige inbreuk maken op de menselijke waardigheid en die de lichamelijke en geestelijke integriteit van slachtoffers op grove wijze schenden. Het OM, de politie en Koninklijke Horeca Nederland werken al nauw samen om mensenhandel te bestrijden. Maar wat kun jij ertegen doen? 

Seksuele uitbuiting in de horeca

 Seksuele uitbuiting is de meest voorkomende vorm van mensenhandel, waarbij mensen worden gedwongen seks te hebben door middel van chantage, angst of geweld. Er zijn in Nederland naar schatting jaarlijks 3.000 Nederlandse slachtoffers van seksuele
uitbuiting, waaronder zo’n 1.300 minderjarigen (Noplaceforhumantrafficking.org). 

De “faciliteerder”

Helaas vinden dit soort praktijken steeds vaker plaats in hotels. Wanneer illegale mensenhandel plaatsvindt in een hotel, kan dat hotel worden beschouwd als de “faciliteerder”. Dit kan leiden tot ernstige gevolgen: een hotel kan een boete ontvangen of zelfs permanent haar deuren moeten sluiten. Alleen dit jaar al (maart 2021) zijn er 3 hotels in Amsterdam gesloten door de gemeente wegens het faciliteren van illegale prostitutie. De gevolgen voor de hoteliers zijn groot. Het hotel wordt gesloten voor tenminste drie maanden, of zoveel later als de exploitant een bedrijfsplan tot verbetering heeft ingediend, dat is goedgekeurd door de gemeente (Gemeente Amsterdam). Hierbij moet de exploitant aantonen welke maatregelen het hotel gaat ondernemen om het faciliteren van illegale prostitutie voor een volgende keer te voorkomen. Een van maatregelen is het laten volgen van een training door het personeel. 

Soms gaat het zo aan je voorbij, omdat je de signalen niet op  tijd herkent. Ook zijn er misvattingen, bijvoorbeeld dat mannen geen slachtoffer van mensenhandel kunnen worden. Voor het herkennen van de signalen is ervaring nodig, maar het personeel kan hier ook bewust van worden gemaakt en erop worden getraind. Want waar houdt gastvrijheid op, en begint de maatschappelijke verantwoordelijkheid?

De signalen

Aan de lichaamshouding van de incheckende gast kun je vaak al veel aflezen. Vaak bestaat het gezelschap dat incheckt uit een man en een vrouw, of twee mannen en een vrouw. Hij heeft een controlerende houding tegenover de vrouw, zij maakt geen of weinig oogcontact,  haar paspoort is in zijn bezit, er is weinig communicatie tussen het koppel of houdt hij houdt haar goed in de gaten. Misschien is het wel een combinatie van signalen. Daarnaast betaald deze gast vaak in contanten, zodat de betaling niet naar hem te herleiden is en kan hij zijn geld kan witwassen. 

Vermoed je dat het meisje minderjarig is? Dan kun je naar haar identiteitskaart vragen. Een minderjarig persoon mag namelijk niet zonder toestemming van zijn of haar ouders inchecken. 

Een ander signaal kan opvallend gedrag na het inchecken zijn, bijvoorbeeld de staat waarin de gast de hotelkamer achterlaat.  Je kunt hierbij denken aan een overmatig gebruik van handdoeken. Slachtoffers van seksuele uitbuiting willen na het bezoek van een klant graag onder de douche. Ook worden de lakens van het bed regelmatig verschoond. Om deze signalen niet te missen is het belangrijk om niet alleen de receptie te trainen op het herkennen van signalen, maar om ook de housekeeping, de technische dienst en eventueel de conciërge erbij te betrekken. 

Wat zijn nog meer opvallende signalen? Gasten die gedurende het gehele verblijf de gordijnen dicht houden en het kaartje met “niet storen” aan de deur hangen kunnen reden voor argwaan geven. In zo een geval kan de housekeeping de manager hierover informeren, zodat deze een kijkje kan geen nemen. 

Communicatie is de sleutel

Zoals met alle werkzaamheden is communicatie tussen collega’s erg belangrijk. Luister altijd naar je onderbuikgevoel! Wanneer je een vermoeden hebt of twijfelt, bespreek het met een collega. Maak een notitie in de reservering zodat jouw collega’s ook op de hoogte zijn van je vermoeden. Op deze manier kunnen zij ook een oogje in het zeil houden. Daarnaast is, zoals altijd, je eigen veiligheid het belangrijkst. Ga daarom nooit zelf op onderzoek uit en als je een vermoeden hebt raak dan niets aan in de kamer:, vingerafdrukken en DNA kunnen namelijk dienen als bewijsmateriaal. Informeer altijd je manager. Onderneemt deze geen actie? Bel dan zelf de politie. 

Slachtoffers van mensenhandel zijn vaak bang voor hun pooiers, of zijn misschien verliefd op hun pooier. De kans dat zij zelf uit deze situatie kunnen komen is erg klein. Als wij, als medemens, samenwerken,  kunnen wij de slachtoffers helpen en het probleem in onze stad aanpakken! 

Onze training

We Are Key biedt trainingen aan in zowel Nederlands als Engels voor zowel hotels als restaurants en bars. Tijdens deze training leren de medewerkers: 

  • welke verschillende signalen kunnen duiden op seksuele uitbuiting, 
  • hoe zij in verschillende situaties moeten handelen,
  • wat zij kunnen doen om te voorkomen dat het hotel gebruikt wordt als locatie voor seksuele uitbuiting. 

Bij deze training wordt er ook nadruk gelegd op de eigen veiligheid.

Geschreven door Nadja Carrillo

Meld u aan voor de We Are Key nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in de horeca door u te abonneren op onze LinkedIn-nieuwsbrief, en ontdek topkandidaten die direct in uw hotel aan de slag kunnen!

Aanmelden