Niets is zo blijvend als verandering. Toch lijken we het vaak verdraaid lastig te vinden het oude vertrouwde achter ons te laten. Van kiezen voor nieuwe vriendschappen of relaties, het veranderen van eetpatronen, tot een nieuwe koers inzetten met je bedrijf. We stellen het liever uit, ook al weten we dat het betere resultaten oplevert en leidt tot groei.

De afgelopen twee jaar heeft corona ons gedwongen om continu te veranderen. Ook wij, bij We Are Key, hebben elke maand (of beter gezegd elke week), ons weer moeten aanpassen. Alhoewel het veel heeft gekost, kunnen we ook zeggen dat het ons ontzettend veel heeft opgeleverd. We hebben nieuwe dingen geleerd en staan nu sterker dan ooit tevoren. Dus waarom veranderen en hoe? Hier volgens ons de 10 belangrijkste tips & redenen: 

“Bedrijven die niet veranderen maken minder kans om te overleven dan bedrijven die dit wel doen.”

1 Verandering equals groei 

Verandering kun je niet uit de weg gaan. Maar dat is maar goed ook! Je organisatie groeit, je ziet ruimte voor verbeteringen en aanpassingen, je ontwikkelt nieuwe producten en/of diensten, of je ontdekt nieuwe inzichten over verschillende aspecten van je markt. Hoe klein of groot dan ook, deze veranderingen leiden tot groei. Van jou persoonlijk, van je collega’s of zelfs van het gehele bedrijf. 

2 Een olifant eet je in stukjes

Veranderen kan een moeilijk proces zijn waar niet iedereen binnen je onderneming op staat te wachten. Daarom geven we het vaak (al snel) op. Dit houd je tegen wanneer je met iets wil beginnen (die beren op de weg die we allemaal wel kennen). Ga daarom na wat je eerste stap is. Veel stapjes achter elkaar leiden uiteindelijk naar het gewenste grote eindresultaat. Daarom één kleine verandering per keer!

3 Hard work always pays off

Elke organisatie streeft ernaar om haar positie verder te ontwikkelen en te verbeteren. Dat kan op financieel gebied zijn, maar ook op het gebied van werkomgeving, welzijn, samenwerking, efficientie, kwaliteit en ga zo maar door. We weten allemaal dat helaas niets vanzelf zal verbeteren: deze veranderingen kosten inzet en samenwerking. Maar… ‘hard work always pays off’. 

4 Flexibel aan het werk

Door frequente wijzigingen kun je je producten en/of diensten gemakkelijk aan de gewijzigde marktomstandigheden aanpassen, maar ook aan nieuwe omgevingen, nieuwe situaties en nieuwe mensen. Het gevolg daarvan is dat je niet snel in paniek schiet als iets onverwachts plaatsvindt en vooral flexibel kunt meebewegen met de veranderingen die op je pad komen.

5 Bekijk het uitzicht eens vanaf een andere bergtop

Je kunt vanaf de ene bergtop een totaal ander uitzicht hebben over dezelfde vallei als vanaf een andere. Bekijk daarom zaken eens van een totaal ander perspectief. Het kan daarbij helpen om externen erbij te halen om een objectief en fris beeld te schetsen. Hierdoor kun je wellicht weer met nieuwe innovatieve of creatieve ideeën komen die je onderneming positief veranderen!

“Succes is niet het einde, mislukking is niet fataal. Het is de moed om door te gaan die het verschil maakt.”

6 Wake up call

Even de boel weer wakker schudden. Soms kunnen we in een patroon of ritme zitten die ons niet stimuleert creatief na te denken. Op het moment dat je dingen omgooit of wijzigingen aanbrengt, worden mensen weer wakker en geprikkelt (tip: doe dit wel op een opbouwende manier). Verander bijvoorbeeld eens de samenwerkingen tussen teams, of de opstellingen op het kantoor.

7 Overwinnen betekent kracht

“Succes is niet het einde, mislukking is niet fataal. Het is de moed om door te gaan die het verschil maakt.” – Winston Churchill. Niet alle veranderingen leiden je naar positieve resultaten voor je onderneming. Jammer genoeg gaat het leven niet altijd over rozengeur en maneschijn. Er gebeuren vaak genoeg moeilijke dingen en je zult voor aardig wat uitdagingen komen te staan. Dat gezegd, overwinnen van een moeilijke periode zal jou en je onderneming sterker maken. Heel cliché, maar wat ons betreft zeker waar (dat zeggen we uit eigen ervaring). 

8 Een nieuw begin, een nieuw hoofdstuk

Elke verandering heeft een keerzijde. Het gaat over het afsluiten van een hoofdstuk en het openen van een nieuw hoofdstuk. Veranderingen brengen opwinding en een nieuw begin in het leven. Vaak vindt er een nieuw begin plaats wanneer een organisatie een negatieve periode wil afsluiten. Jij kunt kiezen waar je je aandacht op richt: de afsluiting van iets ouds, of het begin van iets nieuws?

9 Let it go!

Van te voren weet je nooit wat elke verandering met zich meebrengt. Wanneer je afwijkt van je gebruikelijke pad zullen er namelijk altijd verschillende mogelijkheden op je wachten. Spannend? Ja zeker. Maar ook heel leuk! Als je je niet vastklampt aan het enige beeld dat je zelf hebt gecreëerd in je hoofd, begin je opeens heel veel kansen te zien. Verandering brengt namelijk ook veel nieuwe mogelijkheden en uitkomsten met zich mee!

10 Mensen zijn de sleutel tot succes

Het leven zonder veranderingen zou extreem voorspelbaar, saai en eentonig zijn. Probeer daarom veranderingen te omarmen in plaats van te weerstaan of te vermijden en voor de makkelijke weg te kiezen. Moedig mensen binnen je onderneming aan om met nieuwe ideeën te komen en wees hun grootste cheerleader. Niet alles werkt misschien maar ‘get that ball rolling’. Stimuleer bijvoorbeeld mensen door ze vragen te stellen als : wat wil jij leren los van je huidige rol? Wat wil je persoonlijk nog ontwikkelen? Of, hoe zou jij het doen als dit jouw bedrijf was? Neem ze mee in jouw reis, want uiteindelijk doe je het samen en zijn mensen binnen de organisatie de sleutel tot succes. Niet voor niets, heten wij daarom sinds kort ‘WE are key.’

Je staat er niet alleen voor!

We Are Key heeft begin 2022 een rebranding fase doorgemaakt. De corona pandemie achter ons laten, een nieuwe frisse start, veranderende wensen van onze doelgroepen en de verandering van de markt hebben een grote rol gespeeld bij onze herpositionering.

Ons team beschikt over veel expertise op het gebied van verandering die wij graag met je zouden willen delen. We Are Key biedt daarom change management trainingen aan. Benieuwd naar de mogelijkheden voor jouw bedrijf? Stuur ons gerust een mailtje of neem een kijkje op onze website!

E-mail: info@wearekey.nl

Meld u aan voor de We Are Key nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in de horeca door u te abonneren op onze LinkedIn-nieuwsbrief, en ontdek topkandidaten die direct in uw hotel aan de slag kunnen!

Aanmelden