Hebt u, na een lange reis rond de wereld, ooit een zucht van verlichting gevoeld toen u eindelijk de hotelkamer binnenkwam? Een gevoel van veiligheid en toch de gretigheid om het onbekende te verkennen? Maak je geen zorgen, dat hebben we allemaal meegemaakt! 

Maar de belangrijke vraag is: waardoor voelde jij je veilig en welkom in een nieuwe stad?

Het kan de taxichauffeur zijn die u naar het hotel heeft gebracht, de aardige lokale inwoner die u heeft geholpen met uw koffers op de luchthaven of de warme en hoffelijke receptioniste die ervoor heeft gezorgd dat u zich thuis voelt!

Dit gevoel kun je omschrijven als Gastvrijheid, het is een beleving.

De essentie van gastvrijheid: een gevoel dat ervaren wordt

Gastvrijheid is tegenwoordig bij iedereen aanwezig en in bijna elk bedrijf, niet alleen in hotels op zich. Bedrijven in grote sectoren willen hun klanten ongeëvenaarde diensten aanbieden. Het idee om uw klanten een uitzonderlijke service te bieden staat centraal. Het heeft geleid tot de ontwikkeling van superieure tools die klant- en regiogericht zijn. Neem maar een voorbeeld van de integratie van IT met Hospitality, waarbij een AI Powered Virtual Assistant wordt opgeleid en geprogrammeerd om tegelijkertijd empathisch, gastvrij, zorgzaam en probleemoplossend te zijn! 

Gastvrijheid evolueert voortdurend en gaat meer over het bieden van een allround ervaring die onvergetelijk is en de moeite waard is om terug te komen. Verschillende bedrijven die hun kantoren internationaal hebben, willen dat hun eerstelijnspersoneel bekwaam en opgeleid is om om te gaan met het steeds groter wordende klantenbestand, dat meestal multinationaal is.

“Hedendaagse gastvrijheid: het gaat niet alleen om hotels en het betekent zeker meer dan alleen een glimlach!”

De impact is zo groot dat we CEO’s van grote merken in Retail, IT, Telecom en Finance hun medewerkers zien sturen voor een korte horecaopleiding. Een voorbeeld hiervan is Apple, dat besloot zijn winkelervaring opnieuw uit te vinden en daarvoor al zijn toekomstige winkelmanagers naar het Ritz Carlton Leadership Training Program stuurde. Ze hebben hun winkelervaring opnieuw vormgegeven in de stijl van de conciërge van een luxe hotel.

Heb je je ooit afgevraagd waarom je zo’n persoonlijke ervaring krijgt als je een Apple Store binnenloopt of waarom Apple-winkels zo luxueus en chic zijn? Je kent het antwoord nu! Heb je je ooit afgevraagd waarom je zo’n persoonlijke ervaring krijgt als je een Apple Store binnenloopt of waarom Apple-winkels zo luxueus en chic zijn? Je weet nu het antwoord!

In een notendop: Gastvrijheid en haar noodzaak

Het belangrijkste aspect van het runnen van een bedrijf tegenwoordig is de relatie die u opbouwt met uw klanten. Het product lijkt bijna de tweede rol in deze vergelijking te spelen. De relatie kan op verschillende niveaus worden opgebouwd, zoals het bieden van een uitzonderlijke geautomatiseerde online-ervaring, het garanderen van klanttevredenheid door het aanbieden van een proactieve klantenservice of door het personaliseren van uw diensten in elke fase van het klanttraject. 

Gastvrijheid speelt een grote rol bij het versterken van deze relatie. Bedrijfsleiders die dit begrijpen en het onderdeel maken van hun dagelijkse bedrijfsprocessen, doen het beslist beter dan hun collega’s.

We hebben de afgelopen tien jaar verschillende innovaties gezien en opnieuw staan ​​we op een keerpunt in de tijd. Terwijl we langzaam uit de pandemie komen, zal elke sector langzaam maar zeker een comeback maken. Hospitality zal echter een centrale rol spelen bij het terugwinnen van het vertrouwen van de klant. Ben je klaar om uit te blinken en leiding te geven en impact te maken door je aan te passen en ten goede te veranderen? De tijd zal het leren.